|
Biblijne
życiorysy.
Postacie
dramatu planety Ziemia |
Rozdział II Zdrajcy
- Piotr i judasz |
2.1.
POZYTYWNE
CECHY CHARAKTERU
2.2.
DWIE ZDRADY (Mat. 27,3.4; Łuk. 22,54-62)
2.3.
DWIE ZDRADY — CIĄG DALSZY (Mar. 14,10; Łuk. 22,60)
2.4.
NASTĘPSTWA (Mat. 27,5; I Piotra 1,1)
2.5.
OFERTA ZBAWIENIA (Łuk. 22,21; Łuk. 22,31)
2.6.
DO DALSZEGO STUDIUM
|
2.1.
POZYTYWNE
CECHY CHARAKTERU
„A
Pan, obróciwszy się, spojrzał na Piotra; i przypomniał
sobie Piotr słowo Pana, jak do niego rzekł: Zanim
kur dziś zapieje, trzykroć się mnie zaprzesz” (Łuk.
22,61).
Najpierw
dobra wiadomość: zarówno Piotr, jak i Judasz należeli
do ścisłego grona dwunastu uczniów Jezusa. A teraz
zła: obaj zdradzili (albo zaparli się) Jezusa w odstępie
zaledwie kilku godzin.
I
TY, PIOTRZE? I TY, JUDASZU?
Wydawało
się, że zarówno Piotr, jak i Judasz, byli oddanymi
uczniami Chrystusa. Wprawdzie wiele biblijnych postaci
tonie w mroku zapomnienia, jednakże Piotr i Judasz
to nadal dwie z najlepiej znanych postaci. Pisarze i mówcy
często odwołują się do nich, gdyż są to
postacie powszechnie znane. Nawet ci, którzy czytają
Biblię jedynie jako dobrą książkę (a nie jako Słowo
Boże), znają historie upadku Piotra i Judasza.
W
większości kultur ceniona jest lojalność — wobec
rodziny, kraju, Kościoła, przyjaciół. Tak więc
historia przyjaciela, który zdradził, budzi
zainteresowanie i oburzenie. Słynny przedśmiertny
okrzyk Juliusza Cezara: „Tu
quoque, fili!” („I ty także,
synu!”), wyrażający bolesne niedowierzanie, kiedy
został pchnięty nożem przez swego rzekomego przyjaciela
i przybranego syna, Brutusa, wciąż prześladuje nas
mimo upływu dwóch tysięcy lat. O ileż bardziej
uporczywa jest myśl o zdradzie, jakiej wobec Syna Bożego
dopuścili się Jego dwaj bliscy towarzysze.
Przeczytaj
Łuk. 5,5-11 i zastanów się nad cytatami
zamieszczonymi poniżej.
Większość
wzmianek o Judaszu, które znajdujemy w licznych
tekstach biblijnych, ma negatywną wymowę, ale Ellen
White wspomina, iż był to człowiek o wielkich możliwościach.
Judasz.
Poszedł za Jezusem: „Nie był wrażliwy na piękno
charakteru Chrystusa. Często, słuchając słów Mistrza
rozumiał je właściwie (...)” (Działalność
apostołów, s. 339).
Pragnął
się zmienić: „Szczerze
pragnął się zmienić i spodziewał się osiągnąć
tę zmianę przez obcowanie z Jezusem. Pragnienie to
jednakże nie było dominującym uczuciem” (Wychowanie,
s. 66).
Posiadał
liczne talenty: „Gdy
po raz pierwszy zetknął się z Chrystusem,
posiadał pewne cenne cechy charakteru, które mogłyby
oddać znaczne usługi Kościołowi” (Życie
Jezusa, s. 221).
Piotr.
Także był utalentowany: „Piotr był przedsiębiorczy i gorliwy
w działaniu, odważny i bezkompromisowy.
Chrystus dostrzegł w nim możliwości, dzięki którym
Piotr mógł się stać bardzo wartościowym człowiekiem
dla Kościoła” (Testimonies
for the Church, t. IV, s. 488).
Piotr
nie mógł ścierpieć myśli o upokorzeniu
Chrystusa:
„Piotr nie mógł pogodzić się z tym
upokorzeniem. Stale uważał Jezusa za Syna Bożego,
dlatego też całą swoją duszą zaprotestował przeciwko
tej posłudze. (...) Na skutek słów »Jeśli
cię nie umyję, nie będziesz miał ze mną działu«
Piotr zrezygnował z oporu i samowoli. W jego
głowie nie mogła się pomieścić myśl o rozstaniu
z Chrystusem, które uznał za równoznaczne z własną
śmiercią” (Życie Jezusa, s. 511.512)
„W
Judasza zaś, zwanego Iskariot, który należał do dwunastu,
wstąpił szatan” (Łuk. 22,3). Z jakiegoś powodu
szatan wszedł w Judasza, ale nie wszedł w Piotra,
choć Jezus wyraźnie powiedział, że chciał również
go opanować (Łuk. 22,31). Najwidoczniej było coś, co różniło
ich w podejściu do Chrystusa i zadecydowało
o tym, że ich życie potoczyło się w tak
odmiennych kierunkach. Jakkolwiek byli do siebie
podobni, ich losy nie mogłyby być bardziej odmienne.
Obaj byli grzesznikami, obaj potrzebowali przebaczenia,
obaj zawiedli Mistrza — a jednak jeden z nich
zmierzał w kierunku spełnienia obietnicy wiecznego
życia, a drugi przekleństwa wiecznej zagłady. Jakże
ważne jest, byśmy dobrze zrozumieli, czym różnili się
od siebie ci dwaj mężczyźni!
Czego
uczy nas historia Judasza o potrzebie zupełnego
poddania się Chrystusowi? Czy koniecznie trzeba się dopuścić
aż tak haniebnej zdrady, aby objawiać wobec Chrystusa
postawę podobną do tej, jaką przyjął Judasz? Co
może nam powiedzieć fakt, że Judasz należał do grona
dwunastu apostołów, o związku między przynależnością
do Kościoła a wiernością wobec Boga?
|
2.2.
DWIE ZDRADY (Mat. 27,3.4; Łuk. 22,54-62)
Zarówno
Piotr, jak i Judasz zgrzeszyli świadomie. Judasz
powiedział: „Zgrzeszyłem, gdyż wydałem krew
niewinną” (Mat. 27,4), a Piotr: „wyszedłszy
na zewnątrz, gorzko zapłakał” (Łuk. 22,62).
Pismo
Święte zdecydowanie podkreśla negatywne cechy Judasza.
Nawet jego skrucha nie była szczera (Mat. 27,3). Celowo,
z premedytacją, współdziałał ze złymi ludźmi,
by zdradzić Jezusa i otwarcie Go wydał w ich ręce
(Mar. 14,45; Jan 18,2.3). Tak więc zdrada Judasza
zasadniczo różniła się od zaparcia się Piotra.
Porównaj
wersety mówiące o planowaniu przez Judasza zdrady
ze słowami Piotra zapisanymi w Mat. 26,35:
„Rzecze mu Piotr: Choćbym miał z tobą umrzeć,
nie zaprę się ciebie”. Jaka różnica w postępowaniu
Piotra i Judasza wobec Jezusa została uwidoczniona w tych
tekstach?
Jest
oczywiste, że Piotr nigdy nie miał zamiaru zaprzeć się
Chrystusa, jego zaparcie się było spontaniczne, dokonane
pod wpływem strachu. W przeciwieństwie do tego
w Piśmie Świętym mamy pokazane, że Judasz działał
z premedytacją i według planu. Inaczej mówiąc,
choć obaj postąpili źle i objawili słabe strony
swoich charakterów, zawodząc przy tym swego Pana, jeden
z nich uczynił to jednak celowo, podczas gdy drugi
działał pod wpływem chwilowego impulsu.
Czy
różne motywy działania Piotra i Judasza pomagają
nam wyjaśnić, dlaczego tak odmienne były ich losy?
Podobnie
jak Judasz, Piotr także objawiał pewne bardzo negatywne
cechy charakteru. Przeklinał (Mat. 26,74), bywał gwałtowny
(Jan 18,10) i tchórzliwy (Łuk. 22,57). Był również
bardzo pewny siebie, przekonany o swojej sile i lojalności
wobec Chrystusa. Jednak w pierwszej poważniejszej próbie
zawiódł, i to sromotnie.
Co
powiedziałbyś komuś, kto jawnie i z premedytacją
grzeszy przeciwko Panu, tak jak Judasz? W jaki sposób
spróbowałbyś go przekonać, iż jego przypadek nie jest
jeszcze całkiem beznadziejny? Podaj biblijne przykłady
ludzi, którzy zgrzeszyli jawnie i z premedytacją,
tak jak Judasz, a jednak znaleźli przebaczenie u Boga.
|
2.3.
DWIE ZDRADY — CIĄG DALSZY (Mar. 14,10; Łuk. 22,60)
Dwaj
uczniowie — jeden zaklinając się, a drugi za garść
srebrników — tego samego dnia zdradzili swojego
najlepszego Przyjaciela. Jednak ich czyny nie były
zawieszone w próżni. Każdy z nich miał za sobą
pewien etap swego
życia, który doprowadził go do tego czynu.
Judasz.
W pewnym
momencie Judasz zrozumiał, że Chrystus proponuje raczej
duchowe dobra zamiast ziemskich korzyści. Mając przez długi
czas nadzieję na ziemskie zaszczyty i chwałę,
w końcu przekonał się, że Jezus tego nie pragnie
dla siebie. I od tej chwili Judasz zaczął
oddalać się od Mistrza.
Chrystus
długo i cierpliwie znosił Judasza, starając się
go ratować. Jednak podczas ostatniej wieczerzy Judasz
odrzucił miłosierdzie, ostatni raz błagające o miejsce
w jego sercu. Rozgniewany napomnieniami i rozczarowany
tym, że jego marzenia się nie spełniły, odmówił
poddania się i w końcu oddał serce demonowi chciwości,
który od dawna prześladował go i kontrolował
jego myśli.
Jakie
przykłady z życia Judasza wskazują, iż zmierzał
on w kierunku, który ostatecznie doprowadził go do nędznego
końca?
Piotr.
Podobnie jak w przypadku Judasza, upadek Piotra nie
nastąpił nagle i bez przyczyny, był stopniowy.
Pewność siebie sprawiła, iż zaczął wierzyć, że nic
nie może go odłączyć od Chrystusa. „Panie,
z tobą gotów jestem iść i do więzienia,
i na śmierć” (Łuk. 22,33). Już samo jego
chełpliwe wyznanie wskazywało na to, że wmawiał
sobie swoją wiarę i więź z Chrystusem.
Z
wielu powodów nadmierna pewność siebie jest jednym z najbardziej
niebezpiecznych grzechów dla chrześcijanina,
ponieważ nasza wiara opiera się na uznaniu naszej
całkowitej bezradności i niemożności ratowania
samych siebie. Piotr najwidoczniej nie rozumiał jeszcze
tej zasady, więc krok za krokiem podążał ścieżką
pewności siebie, aż doszedł do tego, że jawnie
zaparł się Pana.
Zbawienie
znajduje się jedynie w sprawiedliwości Chrystusa,
nigdy w nas samych. Czego możemy nauczyć się na przykładzie
Judasza i Piotra o konieczności odpierania
zakusów szatana, który chce kontrolować nasze myśli?
Jak doświadczenie Judasza świadczy o niebezpieczeństwie
pielęgnowania ulubionych grzechów? Czy grzech Judasza
sprawił, że Jezus odsunął się od niego, czy też
właśnie Judasz przez swój grzech odsunął się od Jezusa?
Wyjaśnij swoją odpowiedź.
|
2.4.
NASTĘPSTWA (Mat. 27,5; I Piotra 1,1)
Po
wydaniu Chrystusa Judasz powiesił się (Mat. 27,5). W przeciwieństwie
do niego, Piotr przyjął przebaczenie, stał się
apostołem, który w pełni zaufał Jezusowi (I
Piotra 1,1) i był jednym z potężnych mężów
wiary oraz przywódców Kościoła, a także autorem
świadectwa, które jako część Pisma Świętego
przetrwało wieki. Zarówno Piotr, jak i Judasz,
okazali skruchę za swe czyny! Na czym polegała
jednak różnica?
Skrucha
Judasza nie była prawdziwą skruchą. Po wydaniu
Chrystusa Judasz wrócił do kapłanów i oświadczył:
„Zgrzeszyłem, gdyż wydałem krew niewinną”
(Mat. 27,4). Jednak jego wyznanie winy nie było szczere,
ponieważ nie odczuwał żalu za to, co zrobił, ale
jedynie strach przed konsekwencjami
swego czynu. To właśnie one,
a nie sam czyn, doprowadziły go do wyznania
grzechu, ale brakowało mu głębokiego, serdecznego żalu
za zło wyrządzone Panu.
Skrucha
Piotra była szczera. Piotr zaparł się swego Pana wtedy,
gdy był On najbardziej upokarzany i potrzebował
wsparcia. Jednak później Piotr odczuwał prawdziwy, głęboki
żal za swój postępek i nawrócił się. Okazał
prawdziwą, serdeczną skruchę za popełnienie
samego czynu, a nie tylko z obawy przed jego
konsekwencjami. Jego żal pokazał, że Duch Święty
nadal działał na jego serce i zmieniał je.
Ten grzech sprawił, że Piotr był rzeczywiście załamany,
i dlatego właśnie Pan mógł go doprowadzić do prawdziwej
skruchy i nawrócenia. „Ofiarą Bogu miłą
jest duch skruszony, sercem skruszonym i zgnębionym
nie wzgardzisz, Boże” (Ps. 51,19).
Wymień
jedną z opisanych w Biblii osób, które bardzo
zgrzeszyły, ale potem okazały skruchę i jedną z tych
osób, które zgrzeszyły, ale nie okazały skruchy.
Antoni
popełnił straszne grzechy i sprawił mnóstwo
cierpienia sobie i swojej rodzinie. Wprawdzie miłuje
Boga i żałuje tego, co uczynił, ale nie jest
pewny, czy jego skrucha jest szczera i czy naprawdę
odczuwa żal za grzechy, czy też tylko żałuje ich
konsekwencji. Jak można mu pomóc, by okazał prawdziwą
skruchę? (patrz Dz. 5,31; II Tym. 2,25. Co te wersety mówią
o źródle prawdziwej skruchy i jak mogą
wzbudzić nadzieję w kimś takim jak Antoni?)
|
2.5.
OFERTA ZBAWIENIA (Łuk. 22,21; Łuk. 22,31)
„Lecz
oto ręka tego, który mnie wydaje, jest ze mną przy
stole” (Łuk. 22,21).
Werset
ten wskazuje na to, że choć Jezus wiedział, co
Judasz ma zamiar uczynić, nadal jednak pozwolił mu
przebywać w swoim towarzystwie. Czego możemy się
nauczyć z tego przykładu postępowania Jezusa wobec
zatwardziałych grzeszników? Jak sądzisz, czy Judasz mógł
zmienić swój zamiar i nie zdradzić Chrystusa? Wyjaśnij
swoją odpowiedź.
Wprawdzie
kwestia ta jest dość trudna do wyjaśnienia, jednak
Biblia wyraźnie uczy, iż każdy człowiek ma wolny wybór.
Bez tej prawdy chrześcijańska wiara nie ma zbyt
wielkiego sensu. Pan wprawdzie wiedział, że Judasz ma
zamiar Go zdradzić, ale to nie Bóg predestynował
Judasza do tego czynu. W przeciwnym razie, jaki
sens miałoby karanie Judasza za to, że zdradził
Chrystusa? Judasz miał wolny wybór, a ponieważ
Biblia mówi, że Pan pragnie, by wszyscy byli zbawieni
(II Piotra 3,9), Judasz także miał szansę przyjąć
zbawienie. Tak więc Jezus pozwalał mu przebywać z sobą
nie po to, by Judasz miał okazję Go wydać, ale by
dać mu sposobność przyjęcia ratunku.
Razem
z Judaszem był także Piotr, którego Chrystus również
pragnął zbawić. „Szymonie, Szymonie, oto szatan
wyprosił sobie, aby was przesiać jak pszenicę. Ja zaś prosiłem za tobą,
aby nie ustała wiara twoja, a ty, gdy się kiedyś
nawrócisz, utwierdzaj braci swoich” (Łuk.
22,31.32). W tych słowach Jezus objawił, iż wie,
że pewnego dnia Piotr nie tylko się nawróci, ale także
stanie się jednym z filarów Kościoła. Jezus znał
przyszłość, co jednak, tak samo jak i w przypadku
Judasza, nie oznaczało, że predestynował Piotra do bycia
wielkim apostołem, a raczej to, że znając przyszłość
wiedział, co uczynią Judasz i Piotr, mając wolną
wolę. W obu przypadkach każdemu z nich została
dana sposobność przyjęcia lub odrzucenia tego, co
zaoferował im Chrystus. Ich późniejsze dzieje pokazują,
jakiego wyboru dokonali.
Każdy
z nas, który twierdzi, iż idzie za Chrystusem,
znajduje się w takiej samej sytuacji, jak Piotr i Judasz.
Wszystkim nam została dana sposobność przyjęcia lub
odrzucenia zbawienia oferowanego darmo przez Chrystusa. Każdy
z nas musi zadać sobie pytanie, jak wykorzystuje tę
sposobność, gdyż w końcu czeka nas tylko jedna z dwóch
możliwych opcji wiecznego przeznaczenia: ta, którą
wybrał Piotr, albo ta, którą wybrał Judasz. W jaki
sposób nasze codzienne decyzje zbliżają nas do jednej,
lub do drugiej?
|
2.6.
DO DALSZEGO STUDIUM
Czego
możemy się nauczyć z poniższych wypowiedzi dotyczących
Piotra i Judasza?
„Żaden
człowiek nie jest w stanie powiedzieć, jak daleko
może zabrnąć w grzech, gdy odda się w moc
wielkiego zwodziciela. Szatan wszedł w Judasza
Iskariotę i skłonił go do wydania Pana”
(Testimonies for the
Church, t. V, s. 103).
„Po
otrzymaniu nagany od Jezusa poczuł się ogromnie
urażony. Zraniona duma i chęć zemsty przełamały
bariery a niepohamowana od dłuższego czasu
chciwość owładnęła całą jego istotą. Taki też los
czeka tych wszystkich, którzy igrają z grzechem”
(Życie Jezusa, s. 569).
„Zbawiciel
dał mu szansę odzyskania zaufania braci i w miarę
możliwości, usunięcia zarzutów, jakimi obciążył
ewangeliczne dzieło. Ta lekcja rozciąga się na wszystkich
wyznawców Chrystusa (...). Utajone grzechy powinny być
wyznane Bogu w poufnej z Nim rozmowie, ale w przypadku
grzechów jawnych wymagane jest jawne ich
wyznanie” (Życie
Jezusa, s. 643).
„Jakżeż
często stajemy się podobni do Piotra w chwilach
zwątpienia. Dzieje się tak dlatego, że zamiast wpatrywać
się w Zbawiciela zaczynamy kierować wzrok na fale.
Nasze kroki zaczynają się wtedy chwiać, a wzburzona
woda zalewa nasze dusze. Jezus nie wzywał Piotra do siebie,
aby go narazić na zagładę. Tak samo nie wzywa nas
ku sobie, aby miał nas potem opuścić. »Nie bój
się — rzecze — bom cię odkupił, a wezwałem
cię imieniem twojem, mójżeś ty«” (Życie Jezusa, s. 290).
PYTANIA
DO DYSKUSJI
1.
Nawrócony Piotr uzdrawiał chorych, ewangelizował
wśród Żydów i pogan, a także pisał listy.
Dlaczego w Biblii zostało zapisane, że tak
haniebnie zaparł się Pana?
2.
Historia Judasza jest historią człowieka, który całkowicie
wybrał grzech zamiast Chrystusa. Wszyscy zdeklarowani
wyznawcy Chrystusa muszą stanąć wobec tego samego
wyboru, gdyż codziennie spotykamy się z pokusami.
Co możemy uczynić, by ustrzec się od wplątania się
w sidła grzechu?
3.
W książce Życie
Jezusa, w rozdziale zatytułowanym
„Judasz”, Ellen White napisała, iż Judasz
wydając Chrystusa wrogom sądził, że oddaje Mu przysługę.
Co mówi nam to o zwodniczej mocy grzechu?
PODSUMOWANIE:
Piotr
i Judasz zostaną na zawsze zapamiętani jako
ci, którzy zdradzili Chrystusa, jednak Judasz jedynie
jako zdrajca, a Piotr jako ten, który zdradził, ale
potem nawrócił się. Obaj mieli dobre i złe cechy
charakteru. Różnica między nimi polegała na tym,
iż jeden z nich poddał się mocy Jezusa, a drugi
nie, jeden okazał prawdziwą skruchę, a drugi tego
nie uczynił.
|
|
|
|